Branding fotografie, hier moet je aan denken bij een fotoshoot

Studio Annemarije branding fotografie

Heb je het gevoel dat je bedrijf niet overkomt zoals jij zou willen? Een website vol mooie woorden is vaak niet genoeg om je ideale klanten te bereiken. Wat wél werkt is sterke branding fotografie waarmee je je merk laat spreken. Aan deze 9 dingen moet je vooraf denken om écht op te vallen tussen je concurrenten!

Wat is branding fotografie?

Branding fotografie is fotografie gericht op je merk. Met beelden laat je zíen wat je merk is en waar je voor staat. Humor, eerlijkheid, betrouwbaarheid, dat soort kenmerken kun je allemaal visueel maken. Wil je hier meer over weten? Lees dan hier verder! Heb je een fotograaf geregeld en staat de shoot gepland? Vergeet dan niet je goed voor te bereiden. Dat doe je zo…

Tip 1: zet het doel op scherp

Wat wil je bereiken met de fotoshoot en de foto’s? Meer klanten? Meer volgers? En wie dan precies? Stel duidelijke doelen en leg deze uit aan de fotograaf. Denk bijvoorbeeld ook na over wát je precies zichtbaar wil maken. Wil je jezelf als persoon laten zien of gaat het echt alleen om je diensten? Of wil je juist de focus leggen op je werkplek en je werkproces. Dat soort dingen!

Tip 2: bepaal de soort foto’s

Maak een lijst met waar je de foto’s allemaal voor wil gebruiken. Een fotoshoot is een investering die alleen werkt als je ook nadenkt over wat je met de foto’s gaat doen. Hoe ga je ze gebruiken om je bedrijf te promoten en meer klanten te werven? Denk aan het plaatsen op je website, social media, flyers, banners of in een blogpost. Het is belangrijk om dit vooraf te bepalen omdat dit de toon van de shoot zal bepalen. Je hebt misschien meer actiefoto’s dan portretten nodig, of juist veel detailfoto’s. Het is zonde om straks met een stapel foto’s te zitten waar je eigenlijk net niks aan hebt.

Met sterke branding fotografie bereik je je ideale klant en val je op tussen je concurrenten.

Tip 3: bedenk wat je wil vertellen

Tijdens de fotoshoot moet je verschillende aspecten van je merk, je waarden en je persoonlijkheid laten zien. Bedenk dus zelf de verhaallijnen die je klant van jou moet weten. Een voorbeeld: als coach wil je jezelf laten zien als iemand die werk en gezin goed kan combineren, maar ook de vaardigheden die jou uniek maken. Ook moet je laten zien dat je toegankelijk bent zodat mensen hun verhaal willen delen en vertrouwen in je hebben.

Tip 4: pin it!

Maak een moodboard om je fotograaf te laten weten welke foto’s je aanspreken. Als fotograaf werk ik altijd met een gedeeld bord op Pinterest, zodat we er samen inspiratie in kunnen opslaan en ik goed kan zien waar de klant van houdt. Zoek naar beelden die je aanspreken met speciale composities, fijne spontaniteit of andere dingen die bij jou passen. Hierdoor kan de fotograaf jou visueel begrijpen.

Zakelijke portret studio Annemarije
Bloesemshoot vrouwelijke ondernemer

Tip 5: kies bijpassende kleding

Kies je outfit en deel dit met je fotograaf vóór de fotoshoot. Zelf laat ik mijn klanten altijd verschillende outfits kiezen, zodat we ook die verschillende verhaallijnen kunnen benadrukken. Bijvoorbeeld een mooie mix tussen zakelijk en casual. Een extra tip: trek je outfits allemaal even aan en maak een foto met je telefoon. Zo kun je vooraf al zien of wat je hebt bedacht ook écht uitstraalt waar je naar op zoek bent.

Tip 6: denk aan props

Met props laat je je bedrijf echt spreken! Denk aan de producten en tools die je op een werkdag gebruikt, zoals crèmes, je laptop of keukenapparatuur. Mensen (en ja: je potentiële klanten) zijn visueel ingesteld en door iets te zien in plaats van te horen of lezen, komt de boodschap tig keer beter binnen. Props spelen dus een belangrijke rol tijdens de fotoshoot. Zorg dat deze spullen ook allemaal netjes zijn. Wel zo representatief.

Tip 7: organiseer vooraf

Zorg dat je de personal branding shoot goed voorbereid. Dat doe je al met de tips in dit artikel, maar denk ook na over andere details. Bijvoorbeeld over of je genoeg tijd hebt om props te verzamelen, of je outfits allemaal gewassen zijn, hoe laat je op locatie moet zijn, of je je huis eerst nog aan kant moet maken… Een goed begin is het halve werk, zeggen ze niet voor niets.

Tip 8: denk aan je looks

Probeer er op de dag van je fotoshoot op je allerbest uit te zien. Zorg voor een goede nachtrust (want: wallen), zet die week geen zware deadlines (stress!) en maak misschien zelfs een afspraak bij de kapper, nagelstylist of visagist. Dat hoeft natuurlijk niet, doe vooral waar jíj je mooi door voelt! Als je bij mij een shoot boekt, krijg je een styleguide cadeau met daarin allerlei tips.

Tip 9: houd rekening met trends

Of eigenlijk: pas op met trends! De dingen die op dit moment helemaal hot en happening zijn, zijn over een paar maanden misschien al helemaal achterhaald. En da’s zonde, dan kan je die foto’s al niet meer met een gerust hart inzetten. Daarnaast komen de trends misschien niet altijd overeen met wat je aanbiedt. De foto’s moeten gaan over je bedrijfswaarden en je persoonlijkheid, staar je dus niet blind op wat hip is.

Branding fotografie = communiceren!

Een extra tip: communiceer met je fotograaf! Altijd. Zo gaat je shoot lekker soepel en maak je branding fotografie waar je echt wat aan hebt. Met deze foto’s zorg je ervoor dat je bedrijf professioneler overkomt, dat je een duidelijk verhaal vertelt en dat je opvalt in de massa. Bereid je goed voor met bovenstaande tips, geniet van de shoot en geef jezelf even een schouderklopje voor de investering die je hebt gedaan 😉

Your voice + your vision + your visuals = your branding

Let’s meet!

Wil jij ook een personal branding fotoshoot? Bekijk dan hier wat ik voor jou kan betekenen!

Winkelwagen
Je winkelwagen is leeg